.

پیمایش بلاگ

آخرین مطالب

تغذیه در دوره فروت ست

 

فروت ست (Fruitset) اصطلاحاً به دوره زمانی اطلاق میشود که موجب ایجاد جوانه های زایشی و تولید گل می گردد یا به عبارتی دیگر مراحل شکل گیری گل و میوه می باشد. موضوع مهم این است که با تغذیه صحیح در این مراحل میتوان باعث بهبود تشکیل و تکامل تخمک، بهبود جوانه زنی ، افزایش میزان گرده افشانی موثر در فصل بهار، افزایش مقاومت جوانه ها نسبت به سرما، بهبود گل دهی و افزایش کیفیت و کمیت در تشکیل میوه شد.
از آنجائیکه در سال  پر بار درخت؛ تعداد جوانه های زایشی بیشتر و تولید گل بیشتری خواهد داشت و در سال کم بار، تعداد جوانه های زایشی کم بوده و یا درخت هیچ جوانه زایشی تولید نخواهد کرد.  لذا برای رفع این مشکل باید تلاش نمود با تغذیه صحیح در زمان هایی که موثر در جوانه زنی و تشکیل میوه است، حداقل فاصله تولید بین سال آور و نیاور درختان را کاهش داد.
به دلیل نقش متابولیکی مهمی که عناصر ریزمغذی در مراحل رویشی و زایشی گیاهان دارند؛ در کنار مصرف کودهای ماکرو ، تاثیر زیادی در عملکرد و کیفیت محصولات باغی ایفا میکنند. توجه به عناصری مانند نیتروژن ، کلسیم ، روی، بُر ، آهن ، منگنز و ... در تشکیل میوه، ماندگاری میوه و جلوگیری از ریزش آن اهمیت بسیاری دارد.

کود دهی در مراحل فروت ست

مراحل زمانی که در گل دهی و کیفیت تشکیل میوه موثر است شامل موارد زیر می باشد:

  1. پس از برداشت محصول و قبل از برگریزان ( تا زمانیکه برگ ها سبزینگی دارند)
    محلول پاشی کود روی کمپلکس شده یا کود سپهر ۳ (روی+بُر+نیتروژن+ماده آلی)، کود کلسیم کمپلکس شده ، کود پتاسیم قابل جذب ۳۵٪
     
  2. تورم جوانه ها
    محلول پاشی کود سپهر ۳ (روی+بُر+نیتروژن+ماده آلی) + کود سوپر میکرو کامل ۱۳ عنصره
     
  3. پس از تشکیل میوه یا فندقی شدن
    محلول پاشی کود کلات آهن ۱۰٪ غنی شده یا کود کلات آهن ۱۰٪ با ماده آلی، کود کلسیم کمپلکس شده، کود روی کمپلکس شده و کودآبیاری کود فسفر قابل جذب ۲۵٪ با ماده آلی

لازم به ذکر است که بر اساس نوع درخت و شرایط اهمیت استفاده از کودهای توصیه شده متفاوت می باشد، به طور مثال در درختان پسته ؛ پس از برداشت توجه به عنصر روی و کلسیم اهمیت ویژه ای دارد. اما توصیه ای که به صورت عمومی برای باغات میوه میتوان داشت شامل محلول پاشی عناصر روی، بُر و نیتروژن (کود سپهر ۳) در زمان های پس از برداشت و بالاخص تورم جوانه است که به صورت ترکیب با کود سوپر میکرو کامل ۱۳ عنصره قابل استفاده می باشد.